[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Svenska Saintpauliasällskapet • Visa tråd - Presentationer!

Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2021-04-23, fre, 17:23

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Presentationer!
InläggPostat: 2004-11-22, mån, 11:42 
Vinnare av pokal!

[Tillägg 2007-06-02: Ni behöver inte tvunget skriva i den här tråden - starta en egen tråd om ni vill! Från början fanns inte den här separata avdelningen för presentationer, bara en tråd. //Isabell]

Hej! :)
Jag skulle vilja att alla svarar på det här inlägget och presenterar sig - t.ex. nämner om ni är medlemmar i saintpauliasällskapet och om det är någon särskild sorts saintpaulia ni vurmar för, eller om ni är mera av gesneriaster och gillar någon av "de andra" gesneriacéerna.

(Inredigerat ganska mycket senare: Det går naturligtvis lika bra att skriva ett inlägg utanför den här tråden också, förslagsvis i avdelningen 'Presentationer' :))

---
Så, jag själv då... Jag är medlem i sällskapet sedan hösten 2000 och har på kort tid lyckats trassla in mig rejält med olika förtroendeuppdrag. Men det är kul! :)

Jag gillar saintpaulior men också andra gesneriacéer som är lite saintpaulialiknande (rosettväxande Petrocosmea, Chirita tamiana, Streptocarpus variabilis m.m.). Av utrymmesskäl borde jag fokusera enbart på miniatyrer, men det blir inte alltid som man har tänkt sig. Bland saintpauliorna är jag en artmänniska men har också en del äldre svenska hybrider, annorlunda saker som getingar och microminiatyrer. Klockformade blommor är också fascinerande.

Nu är det er tur! Berätta lite om er själva! :) Var ni kommer ifrån kanske redan står i er användarprofil, liksom om ni har någon hemsida som vi får kika på...

Senast redigerad av Isabell 2007-06-02, lör, 06:57, redigerad totalt 4 gånger.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2004-11-22, mån, 13:32 
Vinnare av pokal!

Hejsan!

Jag blev medlem i sällskapet nu i höst/sensommar - aug. tror jag det var. Har fastnat rejält för Saintpauliorna och köpt lite blad/plantor från USA och England under hösten. Så jag håller på att försöka få till en liten samling :) Nya knoppar slår ut varje dag - jättespännande med blommor man inte har en aning om hur de ser ut - har ju sett dem på bild men inte i verkligheten. Har lyckats få till ett eget rum för mina plantor där jag har hyllor med ljusramper, fläkt o s v. Har gjort upp en lista över de blad jag rotat och som fått "bebisar", hur lång tid tills de grott, vad jag planterat bladen i o s v. Gjorde listan för att se vad som går bra/dåligt/snabbt/långsamt o s v. jag lade ut den på min hemsida ifall det skulle kunna vara av intresse för någon annan. Bilderna på sidan är inget vidare, är på väg att införskaffa en ny kamera - adressen till sidan finns under mina användaruppgifter om någon skulle vara nyfiken :wink:

Det slog ut en i mina ögon underbar liten varelse för några dagar sedan - Rob´s Iceripple - tittar på den 50 gånger om dagen tror jag, kan nog inte med rätt termer beskriva den, lägger ut bilder på den under dagen (de gör den dock inte rättvis finns bättre bilder på nätet).

Ja det var lite om mig!

Hälsningar Anneli från Töreboda

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2004-11-22, mån, 20:47 
Vinnare av pokal!

Hej!

Jag heter Sara och bor i Göteborg. Jag fick en saintpaulia av en kompis när jag flyttade till större lägenhet och letade blommor till fönstrena för några år sedan. Den ställde jag i fönstret och tänkte inte mer på. Gissa om jag blev överraskad när den började tokblomma tidigt på vår/sommaren. Säkert 50 blommor och jag såg knappt några blad alls. Den stod i två-tre månader, vilade lite och gjorde sedan om det igen senare på hösten. Då var jag såld! Sedan har jag uppdaterat min samling mer och mer och har nu en massa söta blad hemma. De växer jättefort i mitt hemsnickrade växthus - så jag är väldigt nöjd. Jag gillar allt som växer, men har mest saintpaulor av gesneriasterna, annars har jag en del porslinsblommor och lite blandat annat plus två katter som ju också måste få plats i fönstrena!!!

Hälsningar Sara

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2004-11-24, ons, 10:39 
I knopp!

Jag bor i Esbo, södra Finland och har varit medlem för ca två år nu. Jag brukar delta Allt om trädgårds forum, och fann Saintpauliasällskapet där. Har alltid haft vanliga Saintpaulias och har nu en liten samling av namnsorter. Tycker mest om trailers. Är medlem i Gesneriasterna, och har också Chiritor, Kohlerior, mini Sinningior och Streptocarpus. Har snart inte rum för flera...
Jag är finskspråkig så jag hoppas ni ursäktar alla språkfel.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2004-11-25, tor, 18:07 
Vinnare av pokal!

Hej!
Jag blev medlem i dec 2002. Var på ett föredrag där Lena Asp visade och berättade mycket om Saintpaulior. Sedan blev jag så väl omhändertagen av Örebrokretsen och fick köpa många vackra sorter att jag numera är helt fast för just Saintpaulia. Tycker om många sorter men speciellt Ajohn´s och trailer är jag mycket förtjust i. Tröttnar aldrig på att bevaka plantorna och vare framme med kameran när nya sorter slår ut. Har en hemsida med bilder på fler blomsorter samt katter som är min andra hobby.
http://hallman.dhs.org/~margaret/bilder ... /index.xml
Hälsningar Margaret :lol:

InläggPostat: 2004-11-26, fre, 00:55 
Hejsan
Ja först var jag medlem nog 95 sedan jag gjorde upphåll,Gick med i gesneriasterna,Sedan var det andra blommor som tog överhand,men jag kom tillbaka igen till Sp och gesnericeerna.
Nu är jag totalt galen i streptocarpusar,chiritor.,sp.minisinningior,ja det är en hel del jag har--Är en totalt galen blomtoka som har massa massa växter.Samlar även på Begonior & Pellisar..
Nu är jag medlem i båda sällskapen och lokalombud för grupp väst utan göteborg.Jag och min syster började och dra igång träffar ifjol och nu har vi haft en hel del under året-.Underbart kul,Trevlig med alla dessa underbara blomvänner att byta ord & plantor med..Vi i väst har gemensamma träffar vilket innebär både Sp & dess släktingar.vi har även gjort en del utflykter ihop,,Bland annat till årsmötet i Karlstad Sp.lite om mej,,mvh as

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2004-11-26, fre, 23:37 
Grodd

Hejsan! Berit-Linnea heter jag och är ny-gammal Saint paula fantast. Älskade dessa lättodlade som barn/tonåring med hjälp av mormor och hittade tillbaks alldeles nyss. tack vare att jag fick 4 st Phalenopsisorchideer på min födelsedag...låter det konstigt ; ) ?!
Inte alls...jag satte mig vid datorn och surfade runt för att lära mig ALLT om mina underbara presenter OCH då hittade jag svenska Sp-sällskapet...och där fastnade jag. Nu har jag ett gäng små bladisar från Carina Åkermark på tillväxt. Bland annat hennes egen "Blå prins" som jag fick i present av henne (Tack än en gång!)och som jag älskade från första stund!
Jag är egentligen mest fascinerad av namn och särskilt svenska , som typ svart fjäril, svart vinbärssorbet, lilla blåklockan osv. har ingen av dom än, men ska väl skaffa...Nu är det "baby-care" som gäller, jag ska se till att fixa bebisar av bladen och sedan blommande plantor, ser särskilt fram mot Bob Serbin ( och den lille prinsen förstås) :) . vet inte så mycket men vill gärna lära mig. Så mejla mig gärna. är ny medlem i Sp-sällskapet. Fick tidningen idag, den var väldigt trevlig...skulle gärna åka på nån träff i vår bara för att få se "skönheterna" live :cry: .
trevlig advent önskar Berit-Linnea [color=blue]
[/color]

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2004-11-26, fre, 23:38 
Grodd

:D :) :o :lol: :P En sur smilie i min text var kom den ifrån??? / Berit-Linnea

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2004-12-02, tor, 12:06 
Vinnare av pokal!

Jag skaffade mina första namnsorter 1999 på Trädgård i Väst-mässan (eller vad den nu heter) och året efter skaffade jag ett nyhetspaket från sällskapet. Efter det har nyförvärven skett genom byten, och eftersom min lägenhet inte riktigt är saintpauliavänlig så har jag inte så fruktansvärt många sorter jämfört med många andra.

Blev medlem i sällskapet igen i år (2005), eftersom mitt saintpaulia-intresse är på uppgång. Det stigande intresset märks framför allt på att mina saintpaulior mår mycket bättre (får vatten påfyllt i tid och blir omplanterade vid behov). Dessutom har jag ett litet fröprojekt på gång, men det dröjer nog innan de är mogna (pollinerades i oktober 2004).

Senast redigerad av Lea 2005-01-20, tor, 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2004-12-03, fre, 11:23 
Grodd

Hej Allihop!

Jag blev medlem i början av 2004 och har än så länge hunnit skaffa mig ett 50-tal olika saintisar. jag är 25 år o bor utanför värnamo i småland. Jag fastnade för saintpaulior när jag köpte en otroligt vacker Sp som visade sig vare en Millennia. Efter att ha sökt efter de bästa skötselråden på Internet hamnade jag tillslut på Saintpauliasällskapets hemsida och sen var man såld... :D

Jag har även beställt sterptocarpusar o saintpaulior från englad, och även en Kohleria. Är nyfiken på Sinninga, mer kohleria o lite micro/miniatyrer av saintisar. Klockformade sorter är jag oxå intresserad av men har inte kommit över några ännu. Men det kanske ges tillfälle att komma över dem i framtiden! Speciellt gillar jag fantasymönstade, men även andra rosa o gula varianter är häftiga.

Namnade pelargonier har oxå fångat mitt intresse och det kommer nog oxå att utökas, liksom de övriga. Förutom krukväxter odlar jag även tomater/gurka/vindruvor/paprika i växthuset. En pallkrage är oxå på G till våren. Förutom växtintresset är hästar en stor hobby, liksom hundar och akvarium och terrarium, ja jag har 2 ormar, Hugo o Heidi som är jättesöta! :wink:

Ha det nu så bra allihop o tveka inte att maila om ni är intresserade av byten!

MVH
Katarina

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2004-12-07, tis, 22:04 
I knopp!

Martin

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-01-18, tis, 17:11 
Grodd

Hejsan,

Jag är medlem sedan hmm... 1997 tror jag.
Gillar alla sorters paulior, och många andra växter också. Min bibel för krukväxtodling är " Blommor besvarad kärlek" där jag hittade adressen till sällskapet. Just nu försöker jag återuppbygga min samling efter en tids sjukdom som innebar att den kära maken vattnade ihjäl de flesta av mina älsklingar.

Bor i södra sthlm, har två söner och ser med spänning fram emot årets blomstermässa, är 34 år och tillbringar sommaren grävandes i trädgården.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-02-08, tis, 15:42 
Visningsplanta

Hej!
Jag blev medlem i SSPS våren 03 efter att ha varit med min fästman på utställningen/ försäljningen (vid årsmötet) i Olaus Petri församlingshem i Örebro.
I januari 04 blev jag medlem i Gesneriasterna. Och jag måste säga att mitt stora intresse ligger i de övriga gesneriacéerna, även om också Saintpauliorna ligger mig varmt om hjärtat.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-02-16, ons, 18:38 
Vinnare av pokal!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-03-31, tor, 19:50 
Frö

Inte medlem i SSPS, har aldrig hört talas om det förut. Är en herre som alltid vurmat för SP som bifogats julgrupper och liknande och som dessutom aldrig lyckats ha ihjäl dem genom vanvård. Såg Gröna Rum den 30/3-05 och blev varse om den värld av SP som finns. Fantastiskt. :D
Har idag delat min stora SP i fyra mindre och hoppas att de skall sätta fart och bli stora igen.

Ser fram emot mer tips och trix på sidan och kommer att vara gäst här med jämna mellanrum. :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]