Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2018-05-22, tis, 23:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Här är jag!
InläggPostat: 2008-03-18, tis, 14:31 
Frö

Tja, heter Lars och bor i Västernorrland, är 23år.

Är ganska ny på dehär med Saintpaulior, kommer ihåg när ja va liten att mamma hade en i fönstret, jag tror det va en vanlig blå/lila.
Den tjyvnöp jag blad på och satte i koppar med vatten ;) men jag tror aldrig det blev något av dom.

Sen för någon vecka sedan såg jag att dom hade Saintpaulior på Hemköp, så jag köpte en, då kickade det igång igen. Nu har jag beställt enhel del blad över internet, huvudsakligen via Tradera.

Så nu är jag på G igen! Allt i fönstren ska bytas ut, alla småblommor, kaktusar o.s.v, Där ska det in Saintpaulior!

Föresten, har ni något bra tips mot blom-ätande katter?
Dom små marodörterna gillar tydligen att plocka blommorna och knopparna :@

Ha det gött alla :)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-03-18, tis, 22:54 
Grodd

Välkommen Lars! :D
Vad kul med fler sp-intresserade från Norrland. :mrgreen:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-03-18, tis, 23:48 
Vinnare av pokal!

Välkommen hit! Hoppas att du kommer att trivas. Äter dina katter saintpauliorna? Det enda råd jag kan ge är att ställa krukorna så tätt att katterna inte kan ta sig upp dit. Så har jag det här, vi har 5 katter ;)

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-03-20, tor, 20:47 
Vinnare av pokal!

...eller ge katterna nån annan växt att tugga på! Min är ganska förtjusta i ampelliljan. De vill tugga lite strå ibland för att få upp (jag vill inte skriva hur de gör hihi) hår etc från magen, så de behöver det. Eller köp kattgräs i affärn
hej, pialotta

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-03-26, ons, 15:10 
Vinnare av pokal!

Blomätande katter har jag också!! I alla fall en. Ja, jag har tre katter, men det är framför allt tjockisen Alice som är rent hopplös på blommor av alla de slag. Katterna går ut varje dag, de har fri tillgång på ampelliljor, jag plockar in gräs och matar dem med (de äter som andra kaniner!!)... Men inte tusan låter de bli mina blommande krukväxter för det... Kan kanske bero på att de finns behändigt tillgängliga i köksfönstret, där katterna också har favoritplatser och spanar fågel...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-03-26, ons, 20:44 
Visningsplanta

Hade blomätande kisse förut för många år sedan. katta vi har nu - Margit - kom med huset vi köpte och hittills "peppar, peppar) har hon inte ätiot blommor. men hon blir 8 i sommar och är en mycket väluppfostrad "dam", så förhoppningsvis låter hon bli. Hon rör faktiskt inte ens färsk fisk eller räkor om jag lämnar det på diskbänken!!! :shock:

Hon tar emot nån liiiiten bit ost ibland, men annars har hon inget intresse för "människoföda" eller dito växter...

Har du provat med kattgräs? Kanske hon ska ha ett annant foder? Det finns så många orsaker till varför hon gör som hon gör. :)

Om inte annat - bygg en fönsterhylla så "blommaten" kommer högre och hon kan spana ut under dem. Gärna en hylla som blir lite "överhäng".

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-03-27, tor, 01:48 
Frö

Tack för tipsen.
Ska flytta till ny lägenhet i sommar, då ska jag fixa ett enskilt bord med lysrör ovanför som ja ska ha paulisarna på.

Det blir även ett eget odlarrum med riktiga 400w högtrycksnatrium växthuslampor i så kan jag odla roliga saker året runt :)
Har beställt 2st sånna lampor.

//Lars

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-03-27, tor, 06:51 
I knopp!

Åååhhh, ett eget odlarrum... Det bara "måste" du visa bilder på här i forumet sedan!!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-03-27, tor, 13:03 
Visningsplanta

Oooooo, vilken dröm det vora att kunna ha ett rum med det watt-talet på lampor. Men min man gillar inte elräkningarna för det då... Så jag får fortsätta lösa saker på annat sätt tills han "viker sig". :D Han är ändå så himla go så det är värt väntan...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2008-03-27, tor, 15:54 
Frö

Ja fixar lite bilder när det är klart, ja får se om det blir i ett av dom stora rummen eller om jag använder klädrummet :)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]