Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2018-11-12, mån, 20:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-04-20, ons, 01:28 
Frö

Hej!
Elisabeth heter jag var under en period medlem i SSPS. På trädgårsdsmässan i Älvsjö friskades mitt minne upp och jag köpte några blad som nu är planterade och står i sina små påsar i väntan på småplantor. Ska självklart gå med i SSPS igen :D

Annars är jag intresserad av fotografering och http://www.elisabeth-scrapbook.se. Tillbringar även en del tid vid datorn... Nu när det är vår så går mycket av fritiden åt att finputsa i trädgården och att följa med sexåriga dottern på cykelutflykter.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-04-26, tis, 21:31 
Frö

Hej

Jag är inte medlem. Är mest lagd åt gesnericeé-hållet, än så länge
iaf. Gillar kohlerior, Sinnigior (gärna mini), Streptocarpus, Streptocarpella
(har en fin som blommar så graciöst nu). Detta är ett nytt intresse, så
vi får se var jag hamnar, hittar hela tiden nya spännande växter jag
bara måste ha...

Hälsningar, Johanna
Uppsala

Inläggsrubrik: presentation
InläggPostat: 2005-04-28, tor, 19:13 
Redo för sådd

Hej på er!
Ulrica heter jag. Jag är ny på forumet men har varit medlem i SSPS sen januari 2000, och i Gesneriasterna ungefär lika länge.

Jag är väldigt svag för saintpauliasorter med vitbrokiga blad (t ex Sapphire Halo, Rob's Pewter Bells och Frozen In Time) men är även mycket förtjust i den kraftigt rosabrokiga (för mig i alla fall) Alamo Gold -urläcker kombination med de ljusgula och ljusrosa blommorna mot knallrosa blad! Vintern har dock märkts av något i min samling, då ett par plantor gett upp. Har bara 17 paulior, varav endast 5 är fullvuxna och resten är blad eller "bebisar" i olika stadier.

I övrigt har jag ett par olika chiritor (C. tamiana, C. 'Aiko' samt ett blad av ngt som jag misstänker är C. 'Hisako' trots att jag fick den som "Chirita sinensis 'Silver'") och ett par olika Achimenes.

Jag har även några olika hoyor (H. 'Minibelle' som just nu blommar med 9 stora klasar..! Smått migränframkallande! :shock: ; H. carnosa (rosablommig) samt H. diversifolia. "Kusinerna" Ceropegia sandersonii, C. monteroie och C. radicans var. smithii bor också hos mig.

Sen ungefär 2 ½ år jobbar jag i en stor blomsteraffär här i Sandviken. Ett vansinnigt roligt och utmanande jobb men också aningen "farligt" -för plånboken i alla fall..! :wink: Det händer nämligen ganska ofta att jag får syn på nåt nyinkommet och faller pladask, med resultatet att jag adopterar en planta. Att jag har 30% rabatt på allt där, hjälper ju inte till, direkt...!!

/Ulrica

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-09-18, sön, 09:16 
Frö

hej på er!
Daniel heter jag, är inte medlem i ssps....
gillar mest vildarter och andra gesneriaceer, sedan det mesta annat i växtväg, hoyor, pellisar, fuchsior....
bor i uppsala

mvh daniel

Inläggsrubrik: Hej!
InläggPostat: 2005-09-21, ons, 16:47 
Vinnare av pokal!

Nybliven medlem i föreningen och ny här på forumet. Är ingen storsamlare av saintpaulior än, vilket till stor det beror på en av mina katter. Hon har ätit av alla blommor som kommit på de få plantor jag haft. "Råkade" dock köpa ett par namnsorter i våras, och när den ena av dem blommade i våras, trots katten, insåg jag att jag nog missat något... Så nu är jag här.

Min stora samlarvurm är annars pelargoner. Vet inte hur många sorter jag har, men det är närmare 300 än 200, så mycket är klart! Fuchsior är en annan svaghet, har ett 50-tal sorter nu. Har även mindre samlingar av hoyor och chiritor.

Bor på landet i gammalt hus med skapligt stor och vildvuxen trädgård. Delar hem med sambo, son, katter och lite andra mindre djur. Titta gärna på mina bilder i Allt om Trädgårds forum. Jag heter samma sak där! :wink:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-09-21, ons, 18:33 
Frö

hej du anna, trevligt med en till från AoT :wink:

mvh daniel i u-a

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-09-28, ons, 11:36 
Grodd

Jag har alltid ogillat blommande blommor, de har krävt mer skötsel än jag haft tid med. Nej, gröna växter skulle det vara, gärna fetbladsväxter som klarar sig genom en missad vattning utan att klaga.

Detta ändrade sig när jag år 2000 fick en samplantering av olika växter. En efter en blev växterna torra och fula utom den blåa Saint Paulian som fortsatte blomma i månader.

Då blev jag fast, jag hade hittat en blommande blomma som tålde min oömma behandling! :D :D :D

Jag gick med i Saintpauliasällskapet 2003 och genom en vän fick jag en bra start på mitt samlande genom att jag fick blad & småplantor av hans namnsorter. Jag har beställt blad från sällskapet. Några har jag köpt/fått på medlemsmöten och så har jag bytt några blad per brev.

De blivit ganska många nu, ca 60 olika, så nu börjar det svåra med att välja bort de man är mindre förtjust i för att kunna få plats med nya intressanta sorter. Eftersom jag har svårt för att slänga en frisk, kanske blommande planta så har familj och vänner fått adoptera en del. Sen är det ju alla extra plantor man får när man sätter blad, även de ska helst få nya hem. Har även börjat prova på frö förökning.

:D /Frida
Ps. Nu har jag ändrat länken till min hemsida så den pekar rätt!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-25, tis, 18:15 
Grodd

Hej!

Sandra heter jag och bor utanför Lindesberg. Är inte med i sällskapet, ännu...
Tycker Saint paulior är så himla roliga, just för att de är så lätt förökade!
har ännu inga namnsorter (vad jag vet) men det kommer nog inte dröja länge det heller!

Förövrigt så har jag 2 katter (som tycker det är spännande att tugga på växter, mest för att leka tågkonduktörer tror jag.. :) )
Jag säsongsjobbar på ett gardencenter, så nu är det snart lugnt å skönt igen, tills mars, april nåt...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2006-04-10, mån, 12:55 
Grodd

Jag heter Ylva, och är student (men snart klar).
Jag är medlem sedan ungefär ett år, men har haft Saintpaulior sedan jag var liten. Jag har flera stycken fina handelssorter, men inte så många namnsorter ännu av utrymmesskäl. Jag har nämligen så mycket växter sedan tidigare att det helt enkelt inte får plats så mycket mer. Jag gillar många olika typer av saintpaulior, men det blir många med lite "stökigt" utseende, tex med fläckiga blad eller blommor.
Jag bor i ett litet studentkyffe i Uppsala med min sambo, min hund och våra råttor.

//Ylva

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2006-10-27, fre, 19:54 
Frö

Hej!

Jag heter Sofia och bor i Kyrkslätt, Finland (c. 30 km väster om Helsingfors). Jag har varit medlem i SSPS sedan 2004, och har en tills vidare ganska liten samling på sådär 20 saintpaulior + en hel rad bebisar och bladsticklingar. Har några namnsorter, dem har jag köpt via svenska och finska saintpauliasällskapena och några har jag bytt mig till.

Saintpauliorna är mina absoluta favoriter, så har knappt andra inneväxter. Förutom växtintresset, så är jag också aktiv hundägare.

hälsningar,
Sofia

Inläggsrubrik: Presentationer
InläggPostat: 2007-06-01, fre, 21:57 
Redo för sådd

Hej
Ellen heter jag. Har inte så värst mång sp ännu. Har från och till haft perioder med många blommor/växter. Men så kommer de någon ohyra och jag ger upp ett tag. Just nu är det sp som gäller. Små behändiga och kul med alla sorter. De flesta jag har är vanliga från typ ICA och vet inte om de har några namn. Väntar dock ivrigt på att några blad som jag har inhandlat ska ge mig nångra namngivna bebisar. Räcker inte mina fönsterbrädor till har jag massor på jobbet (ingen annan bryr sig)
För utom blommor pysslar jag mycket. Det blir både kort, scrappbooking, coh annat pappersbyssel. Sedan är det ju kameran. Passar bra tillsammans med sp också. Ta fram söta sp, fota dem och sedan scrappa resultatet.
Jobbar som säljare, är gift och har två tonåringar.
Har snokat runt en del här på forumet. Tittat avensjukt på allas fina blommor och suktat efter en lysrörshylla för att speeda på lyckan av blomning.
Detta nyfunna intresse delar jag med min mamma. Hon har även en massa orkideer. Hos mig vill de inte blomma men hos henne blommar dom i månader.
Hoppas på ett trevligt utbyte

((¸¸.·´ ..·´ Ellen -:¦:-
-:¦:- ((¸¸.·´*

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2007-06-02, lör, 13:27 
Vinnare av pokal!

Välkommen Ellen!
Mvh
Fenja

Inläggsrubrik: Re: Presentationer!
InläggPostat: 2009-11-09, mån, 13:56 
I knopp!

Hejsan Bättre sent än aldrig , känn dig välkommen till denna sida - Även om du bor i Luleå så byter gärna vi Skåningar med dig till våren så hör gärna av dig jag kan iallafall tala för mig och med all säkerhet santismamsen Tina i ystad eller hur Tina ?? :D :D :D mvh Vonna i Skåne .

InläggPostat: 2009-11-10, tis, 22:50 
Vinnare av pokal!

Jepp, du har så rätt Vonna! Men dessa svaren/inläggen har nog hamnat på fel ställe.....Hoppas att du hittar dem ändå!
Tina

InläggPostat: 2009-11-10, tis, 23:03 
Frö

Tackar och niger för de trevliga välkomshälsningarna från er.
Å visst, det finns ju post gång så det löser sig nog.
:lol:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]