Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2018-10-20, lör, 20:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 2010-11-09, tis, 10:58 
Vinnare av pokal!

Tina - så roligt att det lilla växthuset hamnade hos dig - jag lovar att jag kommer ner för att kika - om inte i år så nästa! krram

Janne -ursäkta trådkapningen! :D

InläggPostat: 2010-11-09, tis, 12:01 
Vinnare av pokal!

Ja det måste du göra! :D Vet inte var det ska stå än men det löser sig!
Kram tillbaka!
Tina

InläggPostat: 2010-11-09, tis, 17:33 
Grodd

Aa ingen fara. Det är ju bara kul att det är någon aktivitet här :-D

InläggPostat: 2010-11-10, ons, 22:33 
Grodd

Tack så mycket . Jag gillar med blåa paulior och blått och vitt. Samlar mest på minisar men har köpt en del ryska ( och andra ) som är just oemotståndligt vackert blå . Jag vet inte om du fick för dej att jag hade 2000 plantor .det var en annan som hade det lite längre upp på tråden inte jag . Men vi har så det räcker ändå :-D tänkte så lite sinningia frö nu men kommer inte ihåg om dom är ljusgroende ? Någon som vet ? Jag tycker det är en ljuvlig tid när man är nere i dom olika " träsken "

InläggPostat: 2010-11-11, tor, 10:51 
Vinnare av pokal!

Hej Janne, och välkommen!

Jag tror (är inte hundra dock) att alla gesneriaceer är ljusgroende, så det borde gälla sinningia också. Om jag minns rätt står det så på gesneriasternas hemsida. Jag är också medlem hos dem, sen början av detta år, och har utvidgat saintpauliaodlandet till även annat innom familjen. Köpte lite fröer från dem i våras, och lyckades väl inte så där jättebra med dem, de såg så små och ynkliga ut att jag inte vågade plantera om dem, och rätt vad det var efter några månader så torkade en del av dem ut. Har sedan läst mig till ytterligare kunskaper och vet nu att de skall planteras om tidigt och ofta för att växa bra, så jag gjorde helt fel. Helst skall de planteras djupare för varje omplantering ocskå, så bildar de mer rötter. Har nyss beställt mer frö och skall göra nya försök. Dessutom mer med mina egna saintpauliafrön :D . Någon gång skall jag väl få dem också att gro.

Jag har ocskå förskräckligt många blommor, har inte räknat, men mest är det saintpaulior, andra gessar och kaktusar, som jag också är tokig i. Kaktusarna bor på landet, så där får de ca 10-15 grader på vintern, vilket de verkar trivas utmärkt med. Överhuvudtaget gillar jag att föröka växter, borde alltså sälja också, för att få plats, men vet inte hur det skulle gå till. Jag har inte så mycket som Tina (hur hinner du med? 2000 saintpaulior, förutom massa annat också?) men jag har aldrig räknat så jag vet inte exakt, kanske 500 krukor totalt. Men eftersom jag inte har några lysrörshyllor (än) så är det väldigt trångt i våra fönster. Tur vi har många.

Egentligen vill jag helst ha små paulior, men favoriten är ändå Blue Dragon. Så fin!

Lycka till med ditt fortsatta odlande!
/Barbro

InläggPostat: 2010-11-11, tor, 12:32 
Grodd

Tack så mycket Barbro för tipsen . Jag har med gått med i gesneriasterna men inte fått något brev från dom än så jag kan ju inte titta på deras såbeskrivning på deras sida ännu . Har satt frö idag så vi får väl se hur det går . Jag gillar mini sinningior dels för dom blir inte så långa och rangliga och sen tar dom ingen plats . Något jag skulle vilja ha mer av är streppar men tyvärr så finns det inte mer plats så jag får nya mej med dom 4 jag har . Men små sinningior går där in fler :-D . Sen håller ju jag på med pelargoner. Det började med att jag behövde ett ställe där jag kunde sitta och må bra så det blev balkongen och så klädde jag in den med pellisar , och på den vägen är det!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]