Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2018-08-15, ons, 03:25

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 2010-10-20, ons, 09:53 
Grodd

Hej på er alla . Jag heter janne och är ny medlem sen september . Jag har samlat på pelargoner i många år och varit medlem i svenska pelargonsällskapet sen 2007 . Jag "skulle" bara ha ett par paulior som bihobby men tjo flöjt. Nu har jag plötsligt 45-50 . Inte så många tänker ni , nej men jag har även ca 200 andra inneväxter mestadels pelargoner . Jag gillar mest minisar och microminisar ,har dock inte så många microminisar så om någon har så får ni gärna sälja till mej till våren . Har även lite andra gessar som streppar , chirita , mini och micro sinningior som är favoriter. Andra paulior jag gillar kan vara blå eller klockor . Svårt att säga det är ju helt upp till paulian. Jag älskar att planera korsningar och sen så frön och se vad det blir för något av pelargoner så nu har jag pollinerat mina första sinningior och kan inte vänta tills mina första paulior . Vad jag förstått ska det vara tidskrävande och inte så lätt men då blir det bara så mycket roligare. Jag kommer nog att gå med i gesneriasterna också för små gessar kan man ju ej vara utan :-D . Tja , jag bor i lägenhet tillsammans med min flickvän och två små råtttjejer och 40 akvarier :-D . Ja dom är bara små dom flesta . Odlar lite fisk emellanåt ,mest kampfisk i ovanliga färger och fenformer. Ja det var lite om mej . Om ni undrar något får ni väl fråga . Om där är andra som håller på med att hybridisera så får ni gärna höra av er och dela info . Även ni som samlar på mini/micro och som vill dela info eller sälja kan höra av er. Sen får ju även ALLA ni andra med höra av er om ni vill givetvis :-D. Ha en skön senhöst/vinter och hoppas många är inne på forumet och skriver för vad annat ska man göra då ? Vi hörs ! Häls . JANNE

InläggPostat: 2010-10-26, tis, 23:55 
Vinnare av pokal!

hej Janne, som du märker är det ingen vidare aktivitet härinne - så då kan det ju bara bli bättre elr hur! Kul att du kommit!
var glad att du har "bara" 40-50 paulior, håll dig vid det. det är så lätt att de blir alldeles för många.
hej hopp

InläggPostat: 2010-11-03, ons, 19:13 
Vinnare av pokal!

Hej Janne och välkommen hit!
Ja jösses, 40-50 paulior....det var tider det! :D De har en mystiskt förmåga att bara bli fler och fler, fråga en som vet!
Tina

InläggPostat: 2010-11-03, ons, 19:31 
Grodd

Tackar så mycket Tina . Ja att dom blir fler och fler det har jag erfarenhet av , med pelargonerna , och har det i åtanke när det gäller paulisarna för man har ju inte hur mycket plats som helst .

InläggPostat: 2010-11-03, ons, 20:03 
Vinnare av pokal!

Plats och plats....därför är det så bra att paulior trivs utmärkt under konstljus! Man kan ha dem precis överallt, bara man kan sätta någon belysning ovanför, man är inte beroende av fönster! :D
Kanske därför de blir så förbaskat många så fort?
Tina

InläggPostat: 2010-11-04, tor, 11:09 
Grodd

Tja , nu bor ju jag i en 2:a med 40 st akvarier , 200 st krukväxter, och enormt mycket faktaböcker samt sambo som också har många växter så där är fullt . Vi är mästare på kompakt living . Har du många paulior ? Är du bara intreserad av paulior eller har du andra gessar med ? Vilken typ av paulior gillar du ?

InläggPostat: 2010-11-04, tor, 15:24 
Vinnare av pokal!

Hej!
Jag gillar de flesta, utom helrosa, sedan kvittar det hur snygga de är, men jag tycker att de är så tråkiga! Lik förbaskat har jag givetvis några sådana ändå, hur det nu har gått till. Jag har alla storlekar och former, c:a 500 olika sorter, variationen är stor. Fast jag älskar de med blått i och är svag för fantasymönstrade. Gillar nog det mesta, utom de helt rosa då...
Har ett par sorter som delvis är rosa och som får mycket stora och vulgära blommor som bara vräker sig ut över krukkanten, dem gillar jag! :D Pauliaantalet har jag inte räknat på ett tag, men det brukar ligga på, håll i dig, c:a 2.000 stycken! :roll:
Nej det har inte stannat vid paulior! Tack vare snälla och omtänksamma blomkompisar som "prackat på" mig diverse plantor och blad, finns det även chiritor, kohlerior, sinningior i olika storlekar, streppar, achimenes, smithianta mm mm. Det är jag väldigt glad för, det finns så många fina! Plus alla de andra krukväxterna, gamla fina, ganska ovanliga sorter, orkidéer, hoyor, orkar inte räkna upp fler!
Knäppt va? Förmodligen, men väldigt, väldigt roligt! :)
Tina

InläggPostat: 2010-11-04, tor, 23:08 
Vinnare av pokal!

:D JA DU ÄR EN ALLDELES UNDERBAR KNÄPPSKALLE, tINA! jäklar hade capslocken på ändrar inte, skriver med pekfingervals...

och du Janne, du är nog lite knäpp du med :lol: kul!

InläggPostat: 2010-11-04, tor, 23:33 
Grodd

Vilka taskiga kompisar du har , som " prackar " på dej växter :-D . Ja shit alltså - 2000 st . Ja det är lite svårt att smälta. Det blir en del hyllor det. Hur länge har du samlat ? Jag gillar blå men har inte så många mest andra. Konstigt va? Sen gillar jag fantasy och varigerade blad och dom måste vara mini . Klockor är fina med . Sen gillar jag streppar och minisinningior med . Kan bara ha 4-5 st streppar och där är det nästan fullt ( har 4 ) men minisinningior kan jag skaffa en hel del av , får ju bara göra av med några av pellisarna som man inte egentligen vill ha . Har precis betalt in medlemsavgift till gesneriasterna . Dom har en spännande frölista, jag tänkte mej lite minisinningior. Ja sen ska man ju ha ett liv med säger dom :-D

InläggPostat: 2010-11-04, tor, 23:45 
Grodd

Tack pialotta ! Eller ????? :-D

InläggPostat: 2010-11-07, sön, 09:50 
Vinnare av pokal!

:roll:
Tack själv, Janne

Jag ärvde mannens fotolabb när han "digitaliserades" där är nu hyllor överallt ock ill-ljust av alla lysrör. Var tvungen att arrangera med lysrör även under bordet och i den inbyggda garderoben...
Det finns alltid en sort som är finare än de man redan har :mrgreen:

Hälsningar knäppstina

InläggPostat: 2010-11-07, sön, 10:00 
Vinnare av pokal!

Hahaha! Ja nog underlättar det att vara lite lagom knäpp när man drabbas av detta aldrig avtagande habegär! Du har ju sett med egna ögon hur det ser ut här "Pialotta".........
Igår fick jag hem det fina glasväxthuset ( som du också var intresserad av) ska bli kul att montera ihop och få upp det, du får beundra det nästa gång du hälsar på! :D 2 nya växtbelysningar blev det också, ljuset räcker inte riktigt till i hallen på ovanvåningen. Brickorna har ökat i antal ( konstigt! :oops: ) och nu står det plantor innanför hyllorna också!
Och igår planterade jag ut alla mina frösådda streppplantor, mer utrymme behövs....Och när alla nya blad som kommit hit i år har gjort en massa småplantor......hur ska det sluta???? :roll:
Bryr mig inte, det är så fruktansvärt ROLIGT!!! :D
Tina-tok!

InläggPostat: 2010-11-07, sön, 23:08 
Vinnare av pokal!

Hej och välkommen hit Janne (om än lite sent) :)

InläggPostat: 2010-11-08, mån, 00:24 
Grodd

Tack. Bättre sent än aldrig :-) . Nä , jag vet att det inte är så mycket aktivitet nu . Fast jag tycker att det borde vara det , för säsongen ute är ju över . Ja jag satte i och för sej vitlök idag men annars så . Jag hade en sinningia med frökappsel som hade spruckit upp lite grann idag. Men nästa gång jag tittade hade den öppnat sej helt . Inga frö såg jag . Men så la jag den på ett vitt papper åh jösses vilka små frö där kom ut. :-B . Nu måste jag kolla hur man sår sinningia . Har läst om allt möjligt så jag blandar ihop allt.

InläggPostat: 2010-11-08, mån, 21:38 
Visningsplanta

:D Välkommen från mej med! Blev "smittad" av pauliasjukan tidigt i våras och inhandlade ett antal blad, nu har flera blommat redan men vissa av dom håller mej på sträckbänken ännu. Jag älskar krusidulliga paulior och helst blått och vitt i olika kombinationer.
Jag försöker att stå emot så mycket jag kan så att jag inte skaffar mej förmånga, ännu är det lagomt och dom har plats i mina fönster. Jag känner ju mej själv alltför väl numera och minns då jag hamnade djupt nere i hoyaträsket och även pelargonträsket, hugaligen vilken farlig sjukdom det kan bli! :D :D :D
Streptocarpus, paulior, hoyor, pelargoner och epiphyllum har jag mest av just nu men absolut inga 2000 stycken...fniss!
Jag förstår knappt hur du och din sambo får plats med allt? :shock:
Kul hobby du skaffat dej med pollinering m.m låter intressant, hoppas att vi får se något spännande såsmåningom.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]