Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2019-10-14, mån, 02:22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2004-11-22, mån, 20:52 
Vinnare av pokal!

Hej!

Jag har tänkt skaffa mig några nya väggamplar att plantera trailers i. Om jag har förstått det rätt så växer trailers på två sätt, en del uppåt, lite buskigt och en del mer hängande.

Är det någon som kan hjälpa mig med vilka sorter som växer bra hängande? Vilka trailers måste jag absolut skaffa?

En microminitrailer, den har väl bara små blad men kan ändå växa bra hängande och bli stor?

Hälsningar från Sara i ett snöigt Göteborg

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2004-11-24, ons, 10:24 
I knopp!

Jag har flera Rob's trailer sorter, Rob's Sticky Wicket och Rob's Toorooka hänger bra, och blir bra amperväxter, kan absolut rekommendera båda. Fyllda vackra blommor dessutom. Rob's Gundaroo växer mer uppåt. Andra trailers jag har är ännu små. Har förstått att även minitrailers kan bli stora plantor så småningom.

Inläggsrubrik: Svenska hybrider
InläggPostat: 2004-11-24, ons, 12:33 
Vinnare av pokal!

Trailers finns i olika storlekar, precis som de rosettväxande saintpauliorna. Två standardsorter som får lite längre skott och som kan bli väldigt bra i ampel eller i kruka "på fot" är Hängande Trädgårdens Stjärna (blå stjärnor) och Rosenbusken (rosa stjärnor, lite halvfyllda), båda äldre hybrider av Ingrid Lindskog. Jag skulle rekommendera dessa två till normalstora amplar.

Alla trailers kan bli stora i och med att de bildar sidoskott och fyller ut krukan, men de som är miniatyrer kanske inte klarar sig i stora krukor. Testa med grunda vida krukor och sätt flera skott av en småbladig trailer i den, så bör du få liksom ett fat med en "grön bulle" av blad. Jag tror inte att den hänger ner så mycket dock.

Ute i handeln kan man hitta en rosa trailer med dubbla blommor - den kommer från Taita-serien (Taita Safina är vanligast i handeln, men det finns tre till som är snarlika i färgen). Är väl ungefär liten standard eller stor halvminiatyr, men mera av buskig trailer.

Annars är flera av arterna väldigt buskiga/hängande och kan gå utmärkt i ampel. Saintpaulia rupicola är tacksam och blomvillig, men inte så hängande. Saintpaulia magungensis, S. grotei och S. pendula har jag sett som mer hängande.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2004-11-24, ons, 17:49 
Vinnare av pokal!

Tack för tipsen! Jag funderar på att samplantera två olika sorter i amplar, speciellt om de är halvmini/mini.

Ni får gärna tipsa om fler trevliga sorter. Är det någon som vet om det finns en trevlig blå - som inte är så lila utan riktigt blå?
Det skulle passa jättebra till min röda köksvägg.

Sara

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]