Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2020-07-09, tor, 00:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Pretty Women
InläggPostat: 2005-11-24, tor, 18:37 
Vinnare av pokal!

Hej!
Jag undrar vad Pretty Women är för Saintpaulia?
Hittar den inte i någon lista. Kan det vara någon nyare handelssort?
Den ska vara lila-vit med dubbla och krulliga blommor.
Jag köpte ett blad och det är stort, kraftigt och runt med ganska mörk grön färg.
Finns det någon som har den eller vet något? :?
Hälsningar från Margaret
som trots mörkret har Saintpaulior som blommar! :D
Tur det finns lysrörshyllor. :roll:

Inläggsrubrik: Hmmmm - Pretty Woman
InläggPostat: 2005-11-25, fre, 20:54 
I knopp!

Hej,
kan du inte maila o fråga? Jag har också sett den på Tradera, där det f.ö. kryllar av andra, med påhittade namn. Det är en svår djungel, att veta om det är en "riktig" sort, eller en handelssort som någon döper om för att tjäna en slant på.
Det finns ju så många "riktiga", såna som man kan få veta hur de ska se ut och vad man kan förvänta sig i växtsätt, blomvillighet och livslängd, bl a.
Men det är också en stor risk att man faller pladask för något som verkar nytt och spännande och så sitter man där med en handelssort med förfalskat namn. Hur fina handelssorterna än är - så ville man ju ha något nytt!
Såna "falska" finns det...och samtidigt dyker det ju ständigt upp nya hybrider, ljuvliga underbara sorter!
Det kan inte påpekas nog mycket - det är fräckt och fel att hejvilt döpa om sorter.
En gång mailade jag o frågade om ursprung och hybridsör på en sort som bjöds ut på Tradera.
Fick svaret att det kunde vi i Saintpauliasällskapet skita i - hon var tvungen att ha egna namn - annars köpte inte folk!(ursäkta fula ord - hennes, inte mina)
Svårt, eller hur?
hälsar Agnetha W

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-11-26, lör, 02:22 
Vinnare av pokal!

Hmmm, hade vissa funderingar.....
Får kanske ta och maila säljaren och fråga?
Ja det är mycket mycket tråkigt om folk börjar sätta egna namn.
Då blir det ju riktigt svårt att veta vad man törs köpa.
Pelargoner säljs det mängder av med fantasinamn på Tradera, men Saintpauliorna tycker jag har fungerat jättebra hittills.
Vi har ju vår sortlista med beskrivning som tur är.
Några oseriösa säljare finns ju, men de har mest sålt namnlösa Saintpaulior tidigare trodde jag.
Får kanske hålla mig till säljare jag känner till, vilket ju är bättre på alla vis!
Ska bli intressant att se vad det blir av inköpet.
Inte ska jag sprida sorten vidare, innan jag alldeles säkert vet om namnet stämmer.
Tack för svaret!
Hälsningar
Margaret

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-11-26, lör, 13:59 
I knopp!

Jaa, det finns ju massor av nya sorter, och alla är ju inte under svenskt inflytande. Det sitter nog många runtom i världen och hybridiserar och tar tillvara på nya sporter.
Det är alls inte sagt att det är en "förfalskning" bara för att vi inte hört talas om den förut. Ska man vara riktigt ärlig är det så att vi blivit väldigt amerikaniserade och tror att det bara kan komma fina nya västerifrån.
Från detta tänkande visade vi i Sverige vägen i och med att Arnes "Ajohn's" och Lenas "Bol's" samt Ingrid Lindskogs många, många nya kom ut i rampljuset. Nu är ryssarna på gång med underbara sorter, och fler okända svenska lurar i vassen! Undrar vad resten av Europa gör?
Personligen tycker jag inte att man luras om man säljer "ett blad av den här vackra saintpaulian".
Bara man inte hittar på eget, som sagt.
Folk mailar ibland och är jättebesvikna, men en sortregistrator har inga medel att tvinga folk att sluta luras.
Kanske man kan hota med att kvalster drabbar den som ljuger?(joke!)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]