Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2020-07-03, fre, 16:15

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilken sort är detta?
InläggPostat: 2005-10-25, tis, 12:06 
Vinnare av pokal!

Är det någon som kan hjälpa mig med namn på denna? Jag köpte tre namnade blad på någon trädgårdsmässa (Norrköping eller Örebro?) för en fyra år sedan, eller så. Då brydde jag mig inte om vad sorterna hette, så namnen föll bort. Men nu skulle jag vilja veta vad denna sötnos heter. Kom med några bra förslag, kanske låter något bekant i mina öron!

Och nu mitt första försök att göra en bildlänk på detta forum... http://www.alltomtradgard.se/forum/albu ... paulia.jpg

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-25, tis, 17:38 
Vinnare av pokal!

Åhh, Anna - ja vet inte vad den heter --- men den är ju underbart vacker!!! Borde finnas någon som har den och känner igen den - ja menar så vacker som den är så glömmer man inte den i första taget :wink:

MVH
Anneli....

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-25, tis, 17:51 
Vinnare av pokal!

Som jag har funderat under dagen, men inte kommit närmare nåt bra svar. Den påminner lite om Music Box Dancer, den där dubbla blomman uppe till vänster, om man ser till färgen - men MBD har inte så krusig kant (se vårt bildarkiv).

Har vi inte några Närkemedlemmar här? Det brukar vara lättare att ringa in ett namn om man har någorlunda koll på vem som sålde den. Det är nog ingen här av Stockholmsmedlemmarna som är ute och åker på såna där mässor utanför Mälardalen.

Jag fortsätter att fundera...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-25, tis, 18:08 
Vinnare av pokal!

Här är en Närkemedlem :D !
Inte vet jag om det är därför jag vet vad det är för blomma, men jag har sorten som är Designer Dress :)
Jag ska försöka ordna en länk och bild på min planta senare i kväll om jag kan? Det är i alla fall en mycket vacker och blomvillig sort.
Mvh Margaret

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-25, tis, 18:14 
Vinnare av pokal!

Designer dress finns i vårt bildarkiv! Anna tänk på att många hybrider kan variera lite i blomningen de första åren, och den i bildarkivet kanske inte är exakt "som den ska vara" heller. (Den bilden i bildarkivet är ju dessutom inlånad från USA, ser jag nu i efterhand)

Beskrivningen i sortlistan lyder som följer:

Designer Dress (S. Sorano) Halvdubbel stor. Rosa med fuchsiarött glitter och ljusare kanter. Mörkgröna quiltade blad med röd baksida. Standard.

Margaret, det är inte så konstigt om du känner igen något som är inhandlat i Örebro - man är ju lite mer van vid de sorter som man ser lite oftare. :)

Senast redigerad av Isabell 2005-10-31, mån, 12:11, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-27, tor, 13:47 
Vinnare av pokal!

När jag snokat i bildarkivet har jag också kommit fram till att Designers dress är mest lik min planta. Har kollat extra på bladen och (under katthåren...) de är lite rödtonade på baksidan. Men det där med fuchsiarött... Jag tycker den är rosa, men det är kanske jag som har en annan uppfattning om hur färger ska se ut.

Jag hoppas fortfarande att någon ska kläcka ur sig ett namn som gör att det säger "pling" i min skalle och jag utbrister "JA! Så hette den!" Hm. Jag lämnar fältet fritt för fler förslag, med andra ord.

Margaret, skicka gärna en bild på din planta också, så jag kan jämföra den med!!

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-27, tor, 15:30 
Vinnare av pokal!

Nu har jag äntligen lyckats få in en bild av min Designer Dress på min hemsida:
http://hallman.dhs.org/~margaret/blommor/paulia/
Vet tyvärr inte hur man gör för att bara visa en enda bild.
Så det är bilder på många av mina sorter men de står ungefär i bokstavsordning så jag hoppas den går att hitta.
Ska försöka lära mig lite bättre hur man gör och uppdatera hemsidan också.
Det är ju så roligt med saintpaulior :!: :D
Sen tror jag att färgen på blommorna blir lite olika stark beroende på hur mycket ljus plantan får.
Mina plantor får mycket starkare och mörkare färg på blommorna under sommaren och beroende på hur mycket sol de får. På vintern kan de vara mycket blekare. Ett foto ger inte heller exakt rätt färg på blommorna. Specellt röda färger har min kamera mycket svårt för. Det kan bli helt annorlunda ibland, så jag tror att man inte ska förvänta sig att bilden man ser är helt rätt nyans.
Ibland blir man mycket lurad när man sett en vacker bild och äntligen lyckats få tag i ett blad från den sorten. Men när den blommar är den inte alls som man trodde. Men det är ju också lite av tjusningen med vår hobby. Ibland blir överraskningen positiv istället. :)
Jag har en bild på Music Box Dancer också som jag ska leta fram men den tror jag inte att det är.
Mvh Margaret

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-28, fre, 10:27 
Vinnare av pokal!

Tjusig hemsida med många fina bilder! (Är alla jyckarna dina?!)

Efter att ha kollat lite fler bilder på nätet också, tror jag nog att det är Designers Dress som jag har i alla fall. Tack alla för hjälpen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-28, fre, 15:23 
Vinnare av pokal!

Hej Anna!
Roligt att du kom fram till vilken blomma det är
Nej ingan av hundarna är mina :lol:
Inte alla katterna heller :roll:
Har bara fem katter :)
Men saintpauliorna har jag tappat räkningen på. :

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-31, mån, 11:59 
Vinnare av pokal!

"Bara" fem katter... :shock: Jag som tycker att det är fullt upp med tre. Hur får du plats med några blommor i fönstrena? Käkar inte dina kissar på växter också? Ibland är det ju helt hopplöst att få se sina älsklingar blomma, för katterna hinner före med sin provsmakning. :evil:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-11-01, tis, 01:30 
Vinnare av pokal!

Katterna har naturligtvis en egen plats i alla fönster :D
Sen är det lugna snälla perserkatter som är stillsammare än andra raser. Men de hårar så blomman närmast katternas plats är ingen saintpaulia.
Håriga blir ju blommorna ändå men då kan de inte stryka sig mot de bladen.
Konstigt nog har de aldrig ätit på någon saintpaulia. De har en egen ampellija som de tycker om och äter av, så de rör nästan inga andra blommor, smakar bara lite på någon Hibiscus ibland.
Sen har jag hyllor som jag har Saintpauliorna i och dit hoppar inte katterna om hyllan är full, för då ser de ju att det inte finns någon bra plats att ligga på.
Katterna börjar bli gamla den yngsta är 9 år och den äldsta 15 så kanske är det därför som de är så väluppfostrade :D

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]