Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2020-07-09, tor, 01:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-25, tis, 18:52 
Vinnare av pokal!

.... förresten.... kanske lite svårt att konfrontera Optimara om man inte direkt vet att man köpt plantan på någon plantskola namnad med resp. namn - men det skulle ju vara kul..... så om det finns någon som vet med sig att man köpt denna namnad "Millennia" i något varuhus och som ev. sålt blad från den - hojta till i så fall!!

//anneli...

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-25, tis, 19:02 
Vinnare av pokal!

Ah, jag är inte riktigt koncentrerad - var fick jag EverGrace ifrån? Hm, vi hoppar över den referensen va... Men jag tror ändå att det vi har heter Millennia, och att den har fått namn med anledning av Millennieskiftet. Det finns flera Optimara-sorter som har två namn, för den amerikanska och den europeiska marknaden.

Det är lite samma sak som jag tror har hänt med Chantaspring. Det dök upp små gula klockor på ett garden center i Uppsala, och de kallade den för Miami Lime. Det är ju för bra för att vara sant, att det ska komma TVÅ gula klockor med precis samma växtsätt och bladverk med bara några år emellan. Jag tror att en del av det material som kommer ut som handelssorter i Europa får nya namn för att verka mer tilltalande, eller så är det nån grossist som bestämmer sig för att namna om plantorna de säljer och skita i om de heter något annat från början.

Det har varit en lång dag, och jag som har massor med annat att skriva innan senkvällen. Men fortsätt fundera kring detta, jag ska titta på tråden igen när jag är lite piggare. :)

Senast redigerad av Isabell 2005-10-25, tis, 19:05, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: 2005-10-25, tis, 19:05 
Vinnare av pokal!

En sak till - man borde kunna få reda på av bröderna Andersson på Ekerö var de köper in sina Millennia ifrån, för där såg jag plantorna andra gången (första gången var på nån blomsterbutik i Uppsala). Det var Anderssons som sa att den hette Millennia, och de köper pluggplantor från kontinenten någonstans. En del sporter odlar de vidare på också, men den mörka Millennia med ljus och grön krusig kant är "originalet". Nu har de Millennia sport, den ljusrosa med grön kant som du har Anneli. Den är alltså en sport av den mörka.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]