Hej och god fortsättning!
Du har så rätt Isabell, även hos mig ser det lite trött och dött ut i fönstren. Har fått slänga ett antal plantor. Men eftersom jag (som fler här

) har alldeles för många så gör det inte så mycket. Jag har ju svårt att bara ha en av varje sort också eftersom det alltid brukar försvinna något över vintern. Så jag har både 3 och 4 och ibland ännu fler av många sorter. Egentligen skulle jag dela med mig, för då borde ju risken att alla av samma sort försvinner samtidigt minska.
Jag har i alla fall några små ljus i mörkret. Tre stycken blommar faktiskt! Det är en Rainbow Neon Electra, min Mini5 x Blue Dragon och den vackraste av mina Rob's Sarsparilla-bebisar. Det känns som om den är värd att satsa på! Den ser fortfarande ut ungefär som på bilden av den, alla andra vissnade snabbt bort efter att jag tog bilderna. Längtar efter ljuset, så att jag kan få nya blommor, har just nu ingen tilläggsbelysning alls.
Ett tips om ni har någon favorit som slokar, så här gjorde jag när min Mini2 nästan gav upp andan: Rötterna hade ruttnat och hela växten var alldeles slokig. Bladen var mycket tunna, men hade inte nått pappersstadiet än, men jag räknade med att det inte fanns något hopp för den längre. Jag lade hela plantan i vatten, några blad tog jag loss och lade också i vatten. Och då menar jag inte att jag satte dem med änden ner i vattnet, utan jag dränkte dem (även den hela plantan), och lät dem ligga så några dagar, kanske en vecka. Efter den tiden var de saftspända igen, och jag vågade plantera i kruka, med plastpåse om. Och när den fått rötter och började växa igen kunde man inte se vilken pärs den gått igenom. Om alternativet är att slänga en kär växt kan det här vara något att prova. Alternativt (om rötterna finns kvar) försöka få liv i huvudplantan på mer vanligt sätt och lägga ett par blad i blöt tills de blir lite fastare.
framtiden då? Ja, blir det något av att odla showplantor Isabell? Eller har du inte plats för det? Jag vill gärna korsa fram nya spännande plantor, och jag fortsätter nog enligt den inslagna vägen, spännande vackra blommor/plantor som blommar samtidigt kan man försöka pollinera. Fick inte till något förra året, var för seg, och hade ändå så mycket som hände i fönstren. När jag väl försökte i höstas så tog det inte, det kanske var för mörkt för att de skulle kuna utvecklas. Det enda jag fått är massa självpollinerade frökapslar på ett par Mini3. Undrar om den har extra lätt för att självpollinera eller om jag har ohyra? Jag har inte sett något, och de stod på olika ställen bland andra saintpaulior som blommade så jag hoppas det inte är så.
Ha ett fortsatt trevligt odlarår!
Kram Barbro