Du måste nog kolla med den som äger hemsidan att det är ok, särskilt om det står "får bara användas i detta sammanhang". Kanske gäller andra regler om det är din bild - det kan deras webmaster svara på. (Jag lägger till lite här i efterskott; Uppfattade inte att du hittat en av dina bilder på någon annans hemsida. Om det är en länk bara, som man klickar på, så skulle jag påtala detta för webmaster på Pelargonsällskapet. Visas själva bilden på den där hemsidan -- aja baja -- läs nedan!)
Jag brukar inte rekommendera att bara länka till en bild på någon annans hemsida, för då förlorar man oftast all information kring bilden; sådan information som kan finnas på html-sidan där bilden ligger. Många arbetar också hårt med layouten och att bara länka till bilden förstör lite av det. Det kanske får räknas till god "netikett", nät-etikett, att man inte gör så.
Att göra bildlänkar, så att bilderna visas på t.ex. din hemsida eller i dina inlägg, men fortfarande ligger kvar på t.ex. min hemsida -- det är inte bra alls. Då utnyttjar man bandbredden hos mig (i det här exemplet) och det är jag som får betala för mer bandbredd, om all extratrafik till de "kidnappade" bilderna blockerar riktiga besökare till min hemsida. Enstaka bilder kanske inte gör så stor skada, men om alla tänker så kan det lätt bli ett problem. Nuförtiden brukar man ha ganska rejält tilltagna bandbredder på webbhotellen, så det kanske inte ens blir ett problem ens med många sådana bildlänkar på andra ställen på nätet -- men nog hör det också till god netikett att inte "knycka" någon annans bilder på det sättet. Samtidigt är det också ett användande av andras bilder, vilket i exemplet med dina pelargonbilder skulle vara aja baja.
Blev du något klokare? Det finns många sidor som handlar om netikett, i många fall är de fokuserade på forum, chattar etc. Men sök på nätet och läs mer. Netiquette är den engelska stavningen. Information om copyright finns på , om man klickar på t.ex. en (c)-symbol som är länkad.
_________________ Isabell Webmaster • Artfonden • Upplandskretsen
|