Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-12-15, fre, 08:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 167 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 2013-03-04, mån, 12:50 
Vinnare av pokal!

Hejsan på er.
Nu har jag tagit bilder,det är planta1 som blommade först av dem och blev rosa blommor den blommar igen med rosa blomma.
Planta 2 har ingen blomma ännu,den som blommade lila.
Planta 3 blommar nu för första ggn Rosa med lila "skuggning" på kronbladet,ni som kan sånt här har säkert ett ord för
färgsättningen. :)
Båda plantorna har ännu bara en blomma som blommar men vem har tålamod att vänta :?: :D
Har svårt att välja vilka bilder jag ska visa så det blir flera. :lol: Bild ett och tre är samma blomma,den översta är tagen nu på morgonen
den sista är tagen sent i går kväll.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Senast redigerad av Elisabeth6311 2013-03-04, mån, 13:01, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: 2013-03-04, mån, 12:59 
Vinnare av pokal!

Här kommer fler bilder :lol: :lol:
Är bara så himla glad att det blir blommor på dessa som man vårdat o stirrat sig blind på ibland bara för
att inbilla sig att"jo,ja,nu är det nog en grön prick där i jorden" till "tjoho,jajajaja det är knoppar i en planta" :D

InläggPostat: 2013-03-29, fre, 19:20 
Vinnare av pokal!

Hejsan,
Ett par bilder till på planta3
(misstämmer i färgen, är mörkare irl än på bilden men så fin tycker jag)
Ha det bra alla
Elisa

InläggPostat: 2013-03-29, fre, 20:59 
Vinnare av pokal!

Så fina!! :-) Mina tre plantor har gått i vila och står helt stilla - men verkar ha överlevt vintern, tack och lov. Ska plantera om dem nästa vecka och hoppas att de kommer sätta knopp snart. Det är bara min första/största som har blommat än så länge.

Och det börjar definitivt bli dags att jag skriver i Saintpauliavännen om det här projektet, så jag återkommer inom kort om lån av bilder av projektplantorna :-)

InläggPostat: 2013-04-02, tis, 10:46 
Vinnare av pokal!

Visst är det härligt att följa en planta från frö till blom! Och de är gulliga, det är så roligt att se! Grattis Eliza!

Vad spännande Isabell! Det skall bli roligt att få läsa i tidningen om vårt lilla projekt! Hoppas dina plantor kommer igång när du planterat om dem!

Jag har faktiskt sått en frökapsel jag hittade för några veckor sedan, nu har jag några små gröna prickar i krukan, skall bli så spännande att se vad det skall bli av dem. Mamman är en Rob's Hopscotch, och jag är osäker på om den är självbefruktad eller om det är en korsning med Mini5 som jag gjort. Enligt mina anteckningar står den i fel rum för att vara korsningen, men så har jag flyttat runt lite... Så har jag för tre veckor sedan provat att korsa en Mini5 med en sportad Frosted Flames och där har jag en frökapsel på gång... Än så länge blommar inte så mycket, så man får ta vad man har :lol: Men jag tror det kan bli spännande bebisar från den korsningen. Skall även göra nya försök att korsa med Rob's Cotton Ball när de sätter igång och blommar, har knoppar nu. Tycker den är så fantastisk! Men hittills har inga försök med den lyckats, den är ju så välfylld så det är väl risk att den är steril trots att den brukar ha ståndare. Men pistiller brukar jag inte hitta på den.

InläggPostat: 2013-04-15, mån, 13:13 
Vinnare av pokal!

Det får nog bli i nästa nummer (eller senare) av tidningen - deadline är idag och jag tror inte jag hinner skriva om odlingsprojektet också! Typiskt, var finns tiden när man behöver den? :roll:

InläggPostat: 2013-09-04, ons, 10:16 
Vinnare av pokal!

Hejsan alla,
Har nu en knopp :D i den som blommade först förra ggn och som blev en liten rosa :D
Det är en liten ensam knopp men jag måste göra ngt åt själva plantan (den ser ut som ett litet träd :oops: )
Mer info när det händer ngt nytt.
Kram ELisa

InläggPostat: 2013-09-11, ons, 08:08 
Vinnare av pokal!

Kul med knopp! Jag har förlorat en av mina tre projektplantor, den äldsta har en decimeterlång nacke oc håller på att orma sig ur krukan :roll: Dags att halshugga lite, tror jag bestämt.

Deadline för årets sista nummer av Saintpauliavännen är om drygt fem veckor -- är det ok att jag plockar projektbilder ur den här tråden och tar med i tidningen? Ni får gärna sammanfatta hur projektet har gått hittills för er, så blir det lättare (för mig! :-D ).

InläggPostat: 2013-09-11, ons, 23:21 
Vinnare av pokal!

Vad trevligt att du har fått en ny knopp Eliza! Du har haft så mycket otur ett tag att det är skönt det blir lite glädjande nyheter också!

Har du bara tänkt ta från Proj1 Isabell? Tar du från Proj2 också får du gärna använda mina bilder, jag kan ta nya också från de som blommar just nu om du vill ha det. Och de som finns i Proj2 har jag med bättre upplösning på datorn.

InläggPostat: 2013-09-12, tor, 08:18 
Vinnare av pokal!

Jag börjar med projekt 1 - tar projekt 2 i nr 1/2014 (vet inte om artiklarna kommer med i just de nästa två numren, men så tänker jag skicka in dem i alla fall - ny redaktörsgrupp, nya arbetssätt tror jag).

InläggPostat: 2013-09-17, tis, 17:24 
Vinnare av pokal!

Hejsan alla,
här kommer bilder på planta 1 som blommar igen nu. :D
Du får gärna anv.bilderna Isabell.
Ja Barbro det é jättekul när de är snälla :lol: och gör det de ska,blommar alltså :)
Ha det bra alla
Kram Elisa#

InläggPostat: 2013-10-26, lör, 11:42 
Vinnare av pokal!

Ack, jag har skrivit en massa till SPV men inget om projekt1! Nå men jag fixar det, och så får vi se vilken tidningen det kommer med i.

InläggPostat: 2013-12-06, fre, 15:43 
Vinnare av pokal!

Hejsan alla i snöyran :D
Har återigen knoppar i min rosa,denna ggn ganska många på en gång.
Tyvärr ser den ut som en "palm",fast jag fått komentarer om att det är ett roligt växtsätt,
ska den planteras om o "halshuggas" men det får vänta tills den blommat ut denna gång.
Ha det bra
Kramar Elisabeth
Bilder kommer när den blommar :)

InläggPostat: 2013-12-10, tis, 18:41 
Vinnare av pokal!

Hej Elisa!

Kul att den är på gång att blomma igen, den är söt på de tidigare bilderna! Ja, har du fått en nacke på den är det ju egentligen redan lite sent att plantera om enligt experterna. Jag har läst att standard bör planteras om var 6:e månad och mini ännu tätare. Sen är det ju en annan sak att jag inte heller är så duktig på att följa det. Jag hade en Rob's Sarsparilla som jag lät växa som den ville i flera år utan att plantera ner den. Den var verkligen som ett träd! Den hade flera grenar som alla blommade mycket, innan den till slut kollapsade. Jag tycker man mycket väl kan låta dem vara med nackar och sidoskott om de ser bra ut i den formen. Man behöver ju inte bara följa mönstret för vad som kan ställas ut. Men det är spännande att prova att följa råden för detta också, och se hur resultatet blir!

Kram Barbro

InläggPostat: 2013-12-14, lör, 18:30 
Vinnare av pokal!

Hejsan i snö o luciayra :)
Här är en bild på min fina planta1.
Kul att det är många knoppar denna gången.
Ha det bra
Kramar Elisa

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 167 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]