Svenska Saintpauliasällskapet

Forum för det som rör föreningen, saintpaulior och vår hemsida.
Aktuellt datum och tid: 2017-12-15, fre, 08:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 2011-05-07, lör, 16:17 
Frö

För skoj skull har jag pollinerat denna
Bild

med denna
Bild

Jag kommer inte att ta bort de övriga opollinerade blommorna då detta bara är för skoj skull.

InläggPostat: 2011-05-09, mån, 13:16 
Vinnare av pokal!

Kul att fler vill prova! Hoppas pollineringen tar! Du har kanske redan läst på om detta, men det brukar ta någon vecka innan man kan se om det har tagit, sedan tar det låååååång tid för frökapseln att bli klar, runt 6 månader. Vid mina försök har det ofta gått kortare tid, men jag tror att den torkat in för att plantan fått för lite vatten, för jag har knappt fått något att gro. Men vid mina sista försök har jag i alla fall fått upp ett par små gröna saker, som jag nu vårdar så bra jag kan.
/Barbro

InläggPostat: 2011-05-09, mån, 16:48 
Frö

Barbro skrev:
Kul att fler vill prova! Hoppas pollineringen tar! Du har kanske redan läst på om detta, men det brukar ta någon vecka innan man kan se om det har tagit, sedan tar det låååååång tid för frökapseln att bli klar, runt 6 månader. Vid mina försök har det ofta gått kortare tid, men jag tror att den torkat in för att plantan fått för lite vatten, för jag har knappt fått något att gro. Men vid mina sista försök har jag i alla fall fått upp ett par små gröna saker, som jag nu vårdar så bra jag kan.
/Barbro

Ja, jag minns inte var men jag läste att det kan ta tid och tid är det enda jag har gott om så jag väntar inte för länge på det eventuella goda :D

Ok då ska jag hålla koll på vattningen då, tack för det rådet.
Oh! Men lova att visa upp sen om/när det blir större och blommar :D

InläggPostat: 2011-05-19, tor, 01:00 
Vinnare av pokal!

Kul! Hoppas det blir nåt, och att det blir nåt fint :) Blomstängeln ska börja torka innan kapseln är klar - och om den börjar torka innan det har gått tre månader så är det mycket troligt att det inte finns några grobara frön i den! Märk gärna blomstängeln på den pollinerade blomman med en tråd + etikett (mammans namn x pappans namn, datum), även om du gjorde korsningen för skojs skull. Om det blir en frökapsel och om du sen sår frön och om det sen gror nåt och om det visar sig att det är nåt nytt och häftigt som du vill dela med dig av till andra eller registrera.... då är det jättebra att ha bakgrundsinfon! (om du ska registrera är det ett måste att tala om ursprung)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]